tisdag 27 januari 2009

Nattnings rutiner


Så här hittade jag Mollsan i sängen. Jag satt och babbla med Camilla nere och sa till Mollsan att hon skulle visa vad duktig och stor hon är och somna själv. För första gången =). En liten muta fick hon... jag lovade att somnade hon själv skulle hon få lördags godis och få välja en grej på Barnens Hus på lördag. Och det ska hon verkligen få, hon somnade mitt i Nalle Puh boken. Min skatt, hon är för söt =)

Robin somnade direkt. Hans kvälls rutin är en ren blöja, pyjamas, en flaska välling och pulmicorten i soffan vid 18:55 , tandborstning och sen säger vi godnatt till alla som är hemma och ger en puss. Sen bär jag honom till hans rum där det är mörkt med en nattlampa i uttaget, pussar honom och lägger han i spjälisen och sen får han sin sköldpadda från IKEA som har en speldosa i sig som spelar när man drar i huvudet. Säger natti natt och sen går jag. Ibland drar han upp sin Bamse speldosa som hänger på sängen och drar upp sköldisen en gång till men sen sussar han gott. Det är så härligt att ha fått in rutinen.

Mollsans vanliga nattning är ett glas mjölk och tandborstning. Sen går vi till vår säng (ja, hon borde sova i egen men det finns mycket man borde göra. Det kommer när hon (och vi) är redo) där lägger jag och hon oss och läser en godnatt saga om djur och en saga i en bok som heter 365 sagor en för varje specifik dag, sen säger vi natti natt och godnatt pussen och sen släcker vi och så ligger jag kvar tills hon somnat ca 10-15 min. Klart! (somnar oftast själv en stund...får alltid lust att ligga kvar men kliver upp igen, vet ej varför )

Men nu lagomt tills att jag börjar jobba så har vi kanske kommit in i denna nya rutin. Håll tummarn, rapport imorgon!

Nu ska jag sätta mig och kolla på slutet av Bygglov och sen blir det ost och kex till Baggarna och Carlsson (Made in Sweden) sen blir det Paradise Hotel (tv400)... Mys. Ja! Jag ska sitta i min ensamhet (Daniel jobbar) med ost och kex, har varit sugen på det i ett tag och ska njuta av dessa sista mamma ledig dagarna.

2 kommentarer:

johanna sa...

nu är du allt inne på fel dag, made in sweden är imorrn=)

Anonym sa...

ett litet tips om du vill att hon ska lära sig sova i egen säng är att ta in hennes säng i ditt sovrum, så gjorde ja då min treåring bara ville sova med mig. sen att sängen ha fått stått kvar i mitt sovrum är väll en annan femma, men då är vi nära men man slipper vakna med en fot i ansikte.. duktigt av henne att somna själv föresten. låter som goa ungar.