fredag 15 maj 2009

En kväll i juni...

Ja det va´ en kväll I juni, då när sommarn e´ som bäst
Hon dansade för morfar som hon gillar allra mest.
Hennes morfar satt å nynna på en sommarmelodi
Plötsligt spratt de´ till I gubben, han blev ung och han blev fri

Han tog av sig sin kavaj.
Sparka av sig båda skorna.
Å så spotta´ han ut snuset.
Och sa min sköna får jag lov.
Hon var vacker, han var stolt, rak. I ryggen som en fura.
Det var sommar det var glädje och de dansade och sjöng.

Så mindes han å sa;
Ja du skulle sett din mormor,
hon va´ lika grann som du.
Där hon dansade I gräset likadant som du gör nu.
Hennes hår var blekt av solen hennes mun var smultron röd.
Hon va´ ljuvlig som en lilja hennes kärlek va´ som glöd

Så jag tog av mig min kavaj.
Sparka av mig båda skorna.
Å så spotta´ jag ut snuset.
Och sa min sköna får jag lov.
Hon var vacker, jag var stolt, rak I ryggen som en fura.
Det var sommar det var glädje och de dansade och sjöng

//Lasse Berghagen

1 kommentar:

Fangoria sa...

Åh den är så fin...särskilt när han sjunger om hennes mormor...